Četba trochu jinak

 

Když jsem byla malá, maminka nám často čítala. Možná to bylo tím, že program v televizi byl omezený a možná to bylo i proto, že nám často vypínali elektrický proud. Vzpomínám si, jak jsme sedávali v kuchyni na gauči, na stole stála petrolejka a mě vždy bavilo poslouchat  a při tom sledovat měnící se stíny v mámině nebo bratrově obličeji, které vznikaly v mihotavém světle skromného osvětlení. Někdy s námi sedával i táta a to byl svátek. I když čítával méně často, dokázal to s neskutečným přednesem. Jeho klidný hlas dodával předčítanému textu speciální atmosféru, která podporovala mou bujnou fantazii. Byla to Babička, Broučci, Malý Bobeš, Němá barikáda, Říkali mi Leni, Nezbedná školačka a mnoho dalších titulů.

Když jsem pak učila ve škole, vycházela jsem z těchto zážitků i při koncepci výuky v kruzích. Ráno jsme začínali den písničkou a zdravicí v kruhu a i během výuky pracovali žáci ve skupinkách (v kroužcích). Děti si látku mnohem lépe zažili a naučili se snáze vzájemně kooperovat a řešit problémy.

Těchto cenných zkušeností jsem pamětliva i při výchově vlastních dětí, kdy se mnoho věcí řeší, pokud možno, v rodinném kruhu společně.

Na následujícím schématu je dobře vidět jak se proměnil model komunikace v současné rodině. Běžně se dnes členové domácnosti uchýlí každý do svého soukromého koutku, kde tráví čas samostatnou prací, hrami nebo komunikací po síti. Vytrácí se vzájemná komunikace, která může předejít mnoha problémům a ne jen to...

schematko_braun1.jpg

 Zdroj: https://www.celeceskoctedetem.cz/cz/menu/9/rodicum/

Sociální komunikace není jen o sdělení určitého obsahu, ale také o sdílení, které pomáhá pochopit pocity, pohnutky a zkušenosti druhého člověka. To co utváří naše zdravé sebevědomí je zkušenost zprostředkovaná skrze druhé lidi. Jaké sebevědomí asi mohou mít děti, kterým rodiče pro nedostatek času odmítají naslouchat a nesdílejí s nimi drobné každodenní radosti a starosti? Čtěte a mluvte spolu jak jen to jde!

Vím, že se doba změnila a motivaci k četbě není vždy snadné v dětech probudit. Proto jsem připravila e-book. Knihu, kterou může čist dítě na počítači. V textu jsou otázky, které udržují jeho pozornost. Povídejte si s dětmi o tom, co čtou!

Součástí e-booku je i bonus s úkoly. Tyto úkoly je dobré řešit ve spolupráci s někým dalším (př. zkusit si upéct chlebové placky, vyrobit vrhací zbraň atd.).

I čas na počítači může Vaše díte strávit smysluplně. Přesvěčte se o tom!